Jesteś zalogowany jako Niezerejestrowany



Skocz do »



Status tematu: Zamknięty
Wszystkich postów w tym wątku: 27
Postów: 27   Stron: 2   [ Poprzednia strona | 1 2 ]
[Dodaj do ulubionych]
Nr Autor
Poprzedni wątek Ten wątek był oglądany 13600 razy i ma 26 odpowiedzi Nastepny wątek
16 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
mysle ze nieporozumieniem jest podnoszenie cen stref parkingowych, (ktore i tak sa dosc wysokie) by naklonic ludzi do jazdy komunikacja miejska lub kozystania z parkingow. Jak widac 3/4 kierowcow nie zaparkuje np pod placem wolnosci bo jest za drogo, wola szukac miejsca gdizes w strefie.
By naklonic ludzi do jazdy komunikacja miejska raczej trzeba dzialac w kierunku obnizenia kosztow przejazdow a nie podwyzszac ceny biletow co niedawno mialo miejsce.
Kowalski kalkuluje prosto jak ma wydac 80 zł na sieciowke to woli pojechac do miasta autem (szybciej, wygodniej )


Podwyżki cen biletów MPK są wynikiem rosnących kosztów np. paliwa czy energii elektrycznej, a także koniecznej modernizacji torowisk czy zakupu nowoczesnego taboru autobusowego i tramwajowego. Tramwaj okazuje się często szybszym środkiem transportu niż samochód. Kierowcy bardzo często nie kalkulują rzeczywiście ponoszonych kosztów jazdy samochodem (wyższych od zakupu np. jednorazowego biletu 15 minutowego lub biletu sieciowego), tj. prócz wydatków na paliwo także ubezpieczenia czy przeglądu samochodu. Polityką Transportową Miasta jest, aby koszty wjazdu samochodem osobowym były wyższe od kosztów korzystania z usług MPK. Pozostawienie pojazdu w domu i skorzystanie z MPK spowoduje zmniejszenie zatłoczenia, zmniejszenie ilości spalin i hałasu w mieście oraz zwiększenie dostępności ilości miejsc postojowych dla tych, którzy są gotowi ponieść wyższe koszty podróży.
[2008-03-14 14:56:12] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
17 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Parking pod Pl. Wolności moim zdaniem nie spełnia swojej funkcji a jego powstanie było totalnie niespójne z funkcjonowaniem SOP. SOP powstała, aby można było zaparkować na chwilę w centrum. Tymczasem zlikwidowano wiele miejsc na powierzchni w całej okolicy i teraz gdy chcę zaparkować auto na 15-30 znalezienie miejsca graniczy z cudem.
Ponadto pojawił sie pomysł rozszerzenia SOP na całe Jeżyce co ma jedynie cel fiskalny, szczególnie poza ulicą Polną gdzie nie ma żadnego problemu z parkowaniem i opłata będzie miała na celu wyrwanie kolejnych pieniędzy od niezbyt tam przecież zamożnych mieszkańców.


Warunkiem uruchomienia parkingu podziemnego pod placem Wolności konieczne było zlikwidowanie miejsc postojowych Strefy Płatnego Parkowania w obrębie i najbliższym otoczeniu tej inwestycji. Takie działanie miało również na celu uspokojenie ruchu w centrum miasta, ale także ?uwolnienie? chodników na rzecz pieszych.
Ewentualne rozszerzenie SPP na obszar Jeżyc wynika z badań napełnień dla tego rejonu. Z informacji mieszkańców jak i obserwacji wynika utrudniona możliwość chwilowego nawet zatrzymania. Tym samym przy podejmowaniu tego typu decyzji trzeba pamiętać o obszarze jej oddziaływania. W tym przypadku: w jakiej odległości od Centrum Jeżyc kierowca skłonny jest pozostawić swój pojazd bez opłaty (należy spodziewać się tłoku na obrzeżach SPP).
[2008-03-14 14:57:27] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
18 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Miasto jak widać skłania się do parkingów podziemnych. A zarządzający tymi parkingami nie chcą wpuszczać samochodów na gaz. Takich samochodów jest dużo. Jakieś rozwiązanie?


W związku z faktem, iż parking pod placem Wolności jest pierwszą tego rodzaju inwestycją w Poznaniu, a jak Pan sam spostrzegł miasto skłania się do budowy parkingów podziemnych, nauczeni doświadczeniem zwrócimy uwagę aby kolejne parkingi tego typu, w miarę możliwości technicznych, wyposażone zostały w czujniki stężenia LPG oraz odpowiednią wentylację co umożliwiłoby wjazd pojazdów zasilanych gazem.
[2008-03-14 14:59:38] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
19 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Mieszkam w Kiszkowie,do Poznania jeżdżę średnio dwa razy w tygodniu.Dojeżdżam autem do kościółka św.Rocha,zostawiam je na parkingu i przesiadam się na tramwaj.Do tej pory byłam zachwycona nowo otwartą trasą tramwajową-jakby spełnienie moich potrzeb,wcześniej musiałam dojść do tramwaju ul.Serafitek.
Niestety,ostatnio miejsc parkingowych nie było wolnych,ale ufna w zapewnienia lokalnego dodatku do Gazety Wyborczej jak to miasto dba o kierowców,którzy przesiadają się z aut na tramwaj zostawiłam auto po przeciwnej stronie(na trzy godziny).Po powrocie zastałam czekających na mnie panów ze Straży Miejskiej,którzy absolutnie nie chcieli słuchać moich wyjaśnień,że nie zabieram miejsc parkingowych w Śródmieściu,nie blokuję ruchu ulicznego itd.Wręczyli mi mandat na kwotę 100PLN za parkowanie na terenie zielonym.

Mandat zapłaciłam.Uważam się jednak za osobę oszukaną przez władze miejskie,które z jednej strony namawiają na przesiadanie się do tramwaju na obrzeżach miasta,z drugiej strony nie premiują absolutnie takich zachowań.


Założeniem Polityki Transportowej i Polityki Parkingowej docelowo jest, aby takie zachowania komunikacyjne jak Pani przedstawiła, tzn. przyjazd do Miasta i pozostawienie pojazdu przed Centrum, były premiowane i promowane. Jednak w chwili obecnej nie istnieją jeszcze parkingi typu Park&Ride lub Park&Go, w związku z czym nie ma miejsc w których można pozostawić auto i z bonifikatą wjechać komunikacją miejską do centrum. W tym przypadku Pani zachowanie choć pożądane, jednak nie zwalania z obowiązku przestrzegania innych obowiązujących przepisów porządkowych Miasta. Do takich należy parkowanie na trawnikach, co jest nagminne w tym rejonie. Zapisy Polityki Parkingowej we wnioskach rozdziału 2 wskazują na pilną konieczność zorganizowania parkingu buforowego w tym obszarze.
[2008-03-14 15:01:16] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
20 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Polityka parkingowa zatacza błędne koło, zauważyłem przez ostatni rok, nie wiem tylko kto jest właścicielem czy Miasto Poznań czy Spółdzielnia .Przy budynkach przy adresie - Michała 4b,wykonano miejsca parkingowe prostopadle do osi drogi osiedlowej co spowodowało wiele nowych stanowisk na samochody mieszkanców i ich przyjezdnych gości.Po wykonaniu nagle pojawiły się pachołki z możliwością odblokowania na klucz za stosowną opłatą oczywiście.Mieszkańcy chyba zbojkotowali tą innowację.Drugi przykład garaże przy ulicy Wilczak .Mieszkańcy czy też osoby, które poczyniły nakłady w przeszłości związane z wybudowaniem tych garaży miały możliwość wykupu UW na własność,obecnie płacą podatek od nieruchomości ,opłatę z tytułu UW wiadomo i nie rozumiem tylko dlaczego "biedakom" naliczono dzierżawę za korzystanie z gruntu który, jest pomiędzy tymi garażami.Osobiście nie widzę różnicy pomiędzy niezwykłością przejazdu samochodem ulicami Wilczak i Czaplą oraz skręcając pomiędzy te rzędy garaży, aby móc wjechać do wykupionego garażu w UW.Suma sumarum opłaty "Kowalskiego" są wyższe teraz niż przed uwłaszczeniem.
Właściwie są odpowiednie ustawy i wymogi o ilości miejsc parkingowych dla danego przedsięwzięcia, tylko trzeba mieć także wyobraźnię.Nie należy kierować się tylko rachunkiem ekonomicznym deweloperskim, czyli jak najmniejsza powierzchnia zabudowy, jak najwiecej ludzi na kupie czyli ilośc kondygnacji na max , a potem są głosy na forum "nie rozumiem dlaczego te samochody stoją na skwerku i blokują chodnik" albo tu tyle młodych małżeństw i dzieci a nie mają placu zabaw.
Osobiście uważam że rejestracja działalności gospodarczej powinna posiadać wytyczne a propos miejsc parkingowych niestety nie ma prawa w tym temacie.Efekt , o godzinie 7.00 sznurek samochodów ludzi jadących do pracy a na dwupasmowej ulicy w jednym kierunku na prawym pasie stoi sobie ciężarówka i wyładowuje chleb czy coś tam do przyległego sklepu spożywczego frontem do tej ulicy . Gdzie urbanistyka?tutej.
Parkingi buforowe sprawdziłyby się gdyby odbiór auta był za okazaniem "taniego"ostatnio biletu MPK.
Parkingi podziemne z parkingami wokół budynków dla przyjezdnych.Będąc gościem w enklawie ja nie wjadę na parking podziemny bo mnie tam nikt nie wpuści,przecież.
Włodarze Naszego Miasta chyba niedługo będą pobierać opłaty za parkowanie w takich miejscach jak np giełda kwiatowa przy Łęgach Dębińskich,a parkingi i chodniki to powstaną przy okazji lokalizacji jakichś stacji benzynowych, kontraktowych parkingów podziemnych (plac Wolności), teraz się zapowiada uporządkowanie przy Teatrze Polskim, w tym stylu.
Ciekawe co też Państwo odpowiecie na te wszystkie wywody.


Dwa pierwsze, omówione przez Pana przypadki, odnoszą się do terenów tzw. wewnętrznych - do zagospodarowania przez ich zarządców. Sposób zagospdarowania terenu musi uwzględniać normatyw odnośnie miejsc parkingowych jak w przedłożonym przez nas dokumencie.Normatyw ten powinien być uwzględniany w wydawanych inwestorom warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Szczegółowa lokalizacja parkingu zależeć będzie od możliwości technicznych w tym konstrukcji budynku i wielkości działki jaką dysponuje inwestor.
Problem wjazdu samochodów ciężarowych oraz dystrybucji towarów został poruszony w rozdziale 3. Sytuacja, którą Pan opisał jest postojem tymczasowym, ruch pojazdów może odbywać się drugim pasem jezdni.
A propos parkingów buforowych własnie opisana przez nas w rozdziale 2.4 idea parkingów typu Park&Ride (parkuj i jedź), oparta jest na zasadzie pozostawienia pojazdu na parkingu (za opłatą) i kontynuowania podróży komunikacją miejską np. za okazaniem opłaty za parking.
[2008-03-14 15:14:05] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
21 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Witam!
Bardzo cieszy mnie fakt opracowania nowej polityki parkingowej miasta i pomysł konsultowania jej z mieszkańcami. Pozwolę sobie na kilka uwag i na przedstawienie kilku własnych pomysłów, dotyczących przede wszystkim parkingów w centrum miasta i jego najbliższych okolicach.

1) Proponuję nieco inną listę parkingów kubaturowych w centrum:
- plac Wolności,
- plac Wielkopolski,
- Kościuszki przed Urzędem Wojewódzkim,
- przed Teatrem Polskim,
- Kościuszki/Powstańców Wlkp.,
- plac Wiosny Ludów,
- Za Bramką,
- Półwiejska/Kościuszki - tylko kubaturowy;
oraz:
- Św. Marcin/Marcinkowskiego/Piekary - moim zdaniem powinien to być jeden parking zbudowany pod dzisiejszym pasażem MM, fragmentem ulicy Św. Marcin i pod dzisiejszym parkingiem obok kościoła Św. Marcina,
- między ulicami Małe Garbary i Stawną,
- plac Bernardyński - zamiast planowanego Zielona/Podgórna,
- proponuję zrezygnować z pomysłu parkingów kubaturowych: stara gazownia, hotel Ikar, ulica Północna.

2) Parkingi buforowe w centrum:
- hotel Ikar - zamiast Nowowiej./Niepodległ./Solna,
- pod skrzyżowaniem Niepodległości/Libelta,
- plac Mickiewicza,
- pod skrzyżowaniem Strzelecka/Garbary/Krakowska/Kazimierza Wlk.,
- Stara Gazownia (Berdychowo/Ewangelicka),
- pod starym korytem Warty - między Estkowskiego i Ewangelicką,
- dworzec Garbary - Północna,
uzupełnione przez parkingi poza centrum:
- Piotrowo,
- Dworzec PKS,
- Dworzec Główny,
- pod ul. Roosevelta.
- zrezygnowałbym z parkingów: Niepodległości/Północna - to niekorzysta lokalizacja, obawiałbym się podzielenia losów parkingu przy Pułaskiego. A także: Garbary/Szyperska, Estkowskiego/Szyperska i Kórnicka/Kazimierza Wlk.
Taki układ parkingów moim zdaniem będzie bardziej efektywny.

3) Parking na MTP - powinien to być parking na tyle duży aby w czasie imprez targowych pomieścił wszystkie samochody obsługujące te imprezy (przede wszystkim gości i wystawców). W ten sposób unikniemy systuacji obecnej, w której samochody gości i wystawców zalegają na wszystkich okalających teren MTP ulicach. Proponowana lokalizacja - tzw. "plac św. Marka" - największy wolny plac na MTP.

4) Proponuję wprowadzenie do polityki parkingowej zasady "tylko równoległego parkowania" - wraz z budową kolejnych parkingów kubaturowych oraz likwidacją miejsc parkingowych, na ulicach na których parkowanie będzie możliwe, dopuszczać tylko i wyłącznie parkowanie równoległe.

5) Jedna z zasad zawartych w polityce parkingowej mówi, że po zbudowaniu kubaturowego parkingu podziemnego, w jego okolicach na powierzchni zostanie zlikwidowana taka sama liczba miejsc parkingowych, jaka mieści się pod ziemią. Tym czasem pod placem Wolności mamy 540 miejsc, a na ulicach zlikwidowano 450 miejsc. Jak to się ma do powyższej zasady. Jest to niekonsekwencja, która może doprowadzić do fiaska całej polityki. Jakiś czas temu zarządca parkingu podniósł ceny tłumacząc, że parking nie wypełnia się w całości. Czy to właśnie nie są negatywne efekty niekonsekwencji?

Mam nadzieję, że moje uwagi okażą się pomocne.
Pozdrawiam, Marcin Wartowski.


Dziękuję za cenne sugestie. Odnosząc się do zaproponowanej przez Pana listy umiejscowienia parkingów kubaturowych oraz buforowych chcę powiedzieć, iż te, które zostały zawarte w Polityce Parkingowej są wynikiem nie tylko analiz stanu istniejącego, ale również prognoz urbanistycznych (np. w aspekcie migracji mieszkańców, rozwoju obszarów miejskich) ale także w odniesieniu do powiązań i dostępności z komunikacją miejską lub inną (rowerową, podmiejską, kolejową itp.). Generalnie o tym w którym miejscu powinny pojawić się parkingi, które będą spełniały swoją funkcję w przyszłości decyduje skomplikowana analiza. Ta analiza została przeprowadzona a jej efekty zostały przedstawione w opiniowanym dokumencie. Przyjęliśmy też założenie, że lista parkingów ma mieć charakter otwarty, stąd Pana propozycje postaramy się także uwzględnić.
Proponowany w Polityce Parkingowej normatyw obligatoryjnie dotyczyć powinien nowopowstających inwestycji. W tym przypadku przy istniejącym obiekcie takim jak MPT szukamy ?złotego środka?. Możliwe jest np. powiązanie obsługi tego terenu zorganizowanym transportem zbiorowym w powiązaniu z parkingami na obrzeżach Miasta.
W odniesieniu do zasady ?równoległego? parkowania, Pana uwagę przekażemy jako postulat celem ewentualnego uwzględnienia w szczegółowych projektach organizacji ruchu.
Zasada o której Pan napisał w punkcie 5 mówi o cyt. ?W dniu oddania do użytku parkingu wielopoziomowego na ulicach otaczających pojawiają się znaki zakazu parkowania likwidujące tyle miejsc parkingowych, ile jest na nowo oddanym parkingu (w przybliżeniu)? (rozdział 2.1. ? str. 13). W odniesieniu do parkingu pod Placem Wolności zostały zlikwidowane miejsca postojowe SPP, w najbliższej okolicy. Gdyby chcieć zredukować ich większą ilość mogłoby się okazać, iż wyrządzono by krzywdę tym, dla których parking pod placem Wolności, okazałby się bardzo daleko od miejsca celu podróży, w związku z czym i tak nie zaparkowałby pod placem Wolności, a w innym miejscu SPP.
[2008-03-17 11:59:51] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
22 ljk
Postów: 4
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

Ja chciałbym postulować utworzenie parkingu w okolicy torów PKP i skrzyżowania Zawady/Chlebowa jako część spójnego projektu dojazdu do miasta dla mieszkańców jadących ze strony Czerwonaka. Proponowałbym aby ruch z drogi 196 skierować przebudowaną ulicą Chemiczną (po jej śladzie, jakoś na skos czy tez częściowo przez leżący nieopodal lasek) i włączenie w sposób bezkolizyjny (skrzyżowanie z Bałtycką) na wprost w ulicę Hlonda (Nowe Zawady), które mają zostać przedłużone aż do torów Zawady/Chlebowa, gdzie stworzenie parkingu i umożliwienie przesiadki na tramwaj byłoby sensownym, spójnym i efektywnym (w sensie czasu dojazdu do centrum i płynnego ruchu) rozwiązaniem.
[2008-03-20 10:53:10] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
23 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Ja chciałbym postulować utworzenie parkingu w okolicy torów PKP i skrzyżowania Zawady/Chlebowa jako część spójnego projektu dojazdu do miasta dla mieszkańców jadących ze strony Czerwonaka. Proponowałbym aby ruch z drogi 196 skierować przebudowaną ulicą Chemiczną (po jej śladzie, jakoś na skos czy tez częściowo przez leżący nieopodal lasek) i włączenie w sposób bezkolizyjny (skrzyżowanie z Bałtycką) na wprost w ulicę Hlonda (Nowe Zawady), które mają zostać przedłużone aż do torów Zawady/Chlebowa, gdzie stworzenie parkingu i umożliwienie przesiadki na tramwaj byłoby sensownym, spójnym i efektywnym (w sensie czasu dojazdu do centrum i płynnego ruchu) rozwiązaniem.


Zgodnie z przyjętym przez Radę Miasta Poznania w dniu 18.01.2008 Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania, w chwili obecnej trwają prace planistyczne nad opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ?Główna? cz. A, B i C w Poznaniu. Studium zakłada przedłużenie trasy tramwajowej z Zawad do Dworca PKP Poznań ? Wschód wraz z utworzeniem tam dworca autobusowego (głównie dla autobusów gmin ościennych) oraz parkingu Park&Ride. Ideą takiego rozwiązania jest zatrzymanie potoków ruchu autobusowego i samochodowego (m.in. z Czerwonaka i z kierunku - Gniezno) oraz pasażerów PKP, w okolicy Dworca Poznań Wschód i kontynuowanie przez pasażerów dalszej podróży tramwajem MPK.
[2008-03-20 11:49:47] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
24 jacktpl
Postów: 1
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

Kilka uwag co do Polityki Parkingowej:

Pierwsza uwaga ogólna, zamieszczony tekst jest profesjonalnie wykonaną analizą stanu i możliwości w zakresie działań związanych z parkowaniem pojazdów natomiast trudno ten tekst uznać za Politykę Parkingową. Polityka parkingowa zatwierdzana w formie uchwały przez Radę Miasta stanowi dokument który porzątkuje działania poszczególnych służb w zakresie organizacji parkowania, budowy parkingów, opłat itp. Analiza niniejsza zawiera wnioski i dużo ciekawego materiału natomiast na jej podstawie trudno podjąć jakiekolwiek działania.

Uwagi szczegółowe:

Wskaźniki minimalne są w całej dzisiejszej Europie wycofywane z użycia w odniesieniu do obszarów śródmiejskich. Zastępowane są wskaźnikami maksymalnymi nie pozwalającymi inwestorom na wybudowanie zbyt dużej liczby miejsc parkingowych w obszarach w których występują utrudnienia w ruchu samochodowym. Praktycznie każdy nowy normatyw parkingowy tworzony w Europie (również w Polsce np. Kraków, Warszawa, Gdynia) opiera się o zasadę wprowadzania maksymalnych wskaźników w centrach miasta (warto zapoznać się chociażby z normatywem Londynu). Pozostawienie w Polityce Parkingowej wskaźników minimalnych dla centrum Poznania będzie dużym błędem.

Lokalizacja parkingów strategicznych, parkingów parkuj i idź powinna być przeanalizowana nie tylko pod kątem możliwości terenowych i efektywności ekonomicznej, należy również zbadać wpływ tak dużych generatorów na warunki ruchu oraz możliwości techniczne budowy parkingów kubaturowych. Należy przeprowadzić badania symulacyjne których w opracowaniu zabrakło a w stosunku do obiektów kubatórowych przeprowadzić rozpoznanie technicznych możliwości budowy parkingu.

W odniesieniu do parkingów P&R wydaje się, że w opracowaniu całkowicie zapomniano o ulicy Grunwaldzkiej. Lokalizacja tego typu parkingu przy tej ulicy jest wręcz wzorcowym przykładem. Wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej sukcesywnie wprowadzane są priorytety dla komunikacji zbiorowej co oznacza, że w przyszłości szybciej będziemy poruszać się po tej ulicy tramwajem niż samochodem. Linie tramwajowe na tej ulicy mają doskonałe połączenia z centrum miasta i terenami MTP. Występuje dużo rezerw terenowych (cmentarz, likwidowana zajezdnia na Budziszyńskiej, stadion Lecha i inne). Ruch samochodowy na ulicy Grunwaldzkiej kieruje się głównie do lub z centrum. W zamian za to proponuje się parking P&R na os. Kopernika przy wątpliwej pętli tramwajowej. Trudno zrozumieć komu ten parking miałby służyć. Po trzeciej ramie nie będą poruszali się kierowcy podróżujący do centrum a przekierowanie kierowców podróżujących do centrum z ulic Głogowskiej lub Grunwaldzkiej wydaje się mało prawdopodobne zwłaszcza wobec założenia parkingu P&R na dworcu Górczyn.

Ogólnie opracowanie napisane prawdopodobnie przez Pana Jastrzębskiego jest merytorycznie dobre występują jedynie wyżej wymienione wątpliwości.

Jacek Thiem

kierownik pracowni studialnej Biura Inżynierii Transportu.
autor min. Normatywów parkingowych Warszawy i Gdyni, analizy potrzeb parkingowych i możliwości ich zaspokojenia w Szczecinie.
[2008-03-21 10:51:05] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
25 Karolina Stachowska
Postów: 13
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

 
Kilka uwag co do Polityki Parkingowej:

Pierwsza uwaga ogólna, zamieszczony tekst jest profesjonalnie wykonaną analizą stanu i możliwości w zakresie działań związanych z parkowaniem pojazdów natomiast trudno ten tekst uznać za Politykę Parkingową. Polityka parkingowa zatwierdzana w formie uchwały przez Radę Miasta stanowi dokument który porzątkuje działania poszczególnych służb w zakresie organizacji parkowania, budowy parkingów, opłat itp. Analiza niniejsza zawiera wnioski i dużo ciekawego materiału natomiast na jej podstawie trudno podjąć jakiekolwiek działania.

Uwagi szczegółowe:

Wskaźniki minimalne są w całej dzisiejszej Europie wycofywane z użycia w odniesieniu do obszarów śródmiejskich. Zastępowane są wskaźnikami maksymalnymi nie pozwalającymi inwestorom na wybudowanie zbyt dużej liczby miejsc parkingowych w obszarach w których występują utrudnienia w ruchu samochodowym. Praktycznie każdy nowy normatyw parkingowy tworzony w Europie (również w Polsce np. Kraków, Warszawa, Gdynia) opiera się o zasadę wprowadzania maksymalnych wskaźników w centrach miasta (warto zapoznać się chociażby z normatywem Londynu). Pozostawienie w Polityce Parkingowej wskaźników minimalnych dla centrum Poznania będzie dużym błędem.

Lokalizacja parkingów strategicznych, parkingów parkuj i idź powinna być przeanalizowana nie tylko pod kątem możliwości terenowych i efektywności ekonomicznej, należy również zbadać wpływ tak dużych generatorów na warunki ruchu oraz możliwości techniczne budowy parkingów kubaturowych. Należy przeprowadzić badania symulacyjne których w opracowaniu zabrakło a w stosunku do obiektów kubatórowych przeprowadzić rozpoznanie technicznych możliwości budowy parkingu.

W odniesieniu do parkingów P&R wydaje się, że w opracowaniu całkowicie zapomniano o ulicy Grunwaldzkiej. Lokalizacja tego typu parkingu przy tej ulicy jest wręcz wzorcowym przykładem. Wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej sukcesywnie wprowadzane są priorytety dla komunikacji zbiorowej co oznacza, że w przyszłości szybciej będziemy poruszać się po tej ulicy tramwajem niż samochodem. Linie tramwajowe na tej ulicy mają doskonałe połączenia z centrum miasta i terenami MTP. Występuje dużo rezerw terenowych (cmentarz, likwidowana zajezdnia na Budziszyńskiej, stadion Lecha i inne). Ruch samochodowy na ulicy Grunwaldzkiej kieruje się głównie do lub z centrum. W zamian za to proponuje się parking P&R na os. Kopernika przy wątpliwej pętli tramwajowej. Trudno zrozumieć komu ten parking miałby służyć. Po trzeciej ramie nie będą poruszali się kierowcy podróżujący do centrum a przekierowanie kierowców podróżujących do centrum z ulic Głogowskiej lub Grunwaldzkiej wydaje się mało prawdopodobne zwłaszcza wobec założenia parkingu P&R na dworcu Górczyn.

Ogólnie opracowanie napisane prawdopodobnie przez Pana Jastrzębskiego jest merytorycznie dobre występują jedynie wyżej wymienione wątpliwości.

Jacek Thiem

kierownik pracowni studialnej Biura Inżynierii Transportu.
autor min. Normatywów parkingowych Warszawy i Gdyni, analizy potrzeb parkingowych i możliwości ich zaspokojenia w Szczecinie.


Dziękując za zabranie merytorycznego głosu w dyskusji, pragnę zauważyć, że istnieje bardzo delikatna różnica między polityką a programem wykonawczym.
Proponując załączoną Politykę Parkingową, Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przyjął dokument ograniczony do wskazań ale oparty na analizach wpływu proponowanych, lokalnych miejsc parkingowych na układ drogowy, wykonanych przez profesjonalną firmę ScottWilson (p. Jastrzębski).
Proponowane lokalizacje parkingów, zostały poprzedzone właśnie badaniami symulacyjnymi z wykorzystaniem bazy rejonów komunikacyjnych przyjętych dla Kompleksowych Badań Ruchu, wykonanych na zlecenie Miasta Poznania, w 2000 roku, przez Biuro Inżynierii Transportu. Obecnie wspomniane rejony i obciążenie ruchem zostały zweryfikowane między innymi w ramach opracowania Zrównoważonego Planu Rozwoju Transportu Publicznego na lata 2007-2015, wykonanego na zlecenie Miasta przez firmę ScottWilson. W zamodelowanych symulacjach, wykorzystywano elementy przyjętego 18.01.2008r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania oraz Plany Rozwoju gmin ościennych.
Niejako wychodząc naprzeciw Pana trosce o zagęszczenie ruchu w Centrum, przeanalizowano także możliwości zatrzymania niektórych potoków ruchu w konkretnie proponowanych lokalizacjach, bądź unikania generowania ruchu np. poprzez ograniczenie tylko do trzech lokalizacji parkingów dla samochodów ciężarowych .
Zamierzając przedstawić Politykę Parkingową Radzie Miasta oczekujemy akceptacji (delegacji) dla podejmowania przez nas dalszych działań, pogłębiających tę tematykę poprzez tematyczne programy, studia wykonalności do realizacji konkretnych obiektów włącznie.
Proponowane natomiast przez Pana analizy techniczne możliwości usytuowania konkretnych obiektów kubaturowych na pewno wykraczają poza ramy Polityki i jest im zapewne bliżej do Studium wykonalności.
Rozumiemy też Pana doświadczenia w zakresie ustalania normatywu minimalnego jednak zdania w tym temacie są podzielone i nie musimy, jako Miasto, ograniczać budowy samych miejsc postojowych, żeby stymulować ruch w Śródmieściu, w sposób bardziej elastyczny, poprzez systemy sterowania, naprowadzania na parkingi czy najprostszą zasadę princinkt.
Załączony tekst Polityki jest też otwarty na ewentualne nowe wyzwania, jakie mogą stanąć przed Miastem w przyszłości. Zatem lista proponowanych parkingów nie musi być zamknięta.
Jak zapewne Panu wiadomo, 18.03.br Rada Miasta Poznania przyjęła miejscowy plan zagospodarowania dla pd-zach odcinka III ramy komunikacyjnej. ?Wątpliwy? Pana zdaniem parking P&R przy pętli tramwajowej na Os. Kopernika, usytuowany został przy węźle III ramy komunikacyjnej. W ten sposób może on zbierać ruch zarówno z kierunku Tarnowa Podgórnego (Dopiewa) ale i ze Stęszewa (Komornik). Ma Pan też rację, że Miasto sukcesywnie usprawnia przejazdy trasami tramwajowymi, co nie znaczy, że parkingi P&R muszą być usytuowane w bezpośrednim ich sąsiedztwie (powinny być w sąsiedztwie transportu zbiorowego, a to oznacza również autobusy), gdyż wzorem trasy PST docelowo wskazane jest sukcesywne optymalizowanie linii autobusowych wobec tras szynowych.
Dziękując raz jeszcze za merytoryczne uwagi mam nadzieję, że udzielona odpowiedź rozwiała Pana wątpliwości.
[2008-03-21 13:58:27] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
26 jjjr
Postów: 5
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

Witam!

1. W cele uzupełniłbym o:
- redukcję czasu (i drogi) zużywanego na szykanie wolnego miejsca do zaparkowania pojazdu,
- ograniczenie niezgodnego z prawem parkowania i zatrzymywania się pojazdów.
2. Brakuje mi zajęcia się problemami:
- parkowania na ulicy Dworcowej (wiem że nie jest własnością miasta)
- chwilowego postoju taksówek, samochodów dostawczych, śmieciarek itp. w sposób blokujący ruch pieszych, rowerzystów, samochodów.
- systemu Kiss&Ride - podwiezienie do przystanku autobusowego
3. Kwit z parkingu P&R powinien uprawniać do bezpłatnego (za cenę parkowania) przejazdu transportem publicznym.
4. Cena w Strefie Płatnego Parkowania powinna być funkcją zajętości. Nie rozumiem dlaczego zwiększa się opłatę tam gdzie zajętość jest na poziomie 30% - tam powinno się zmniejszyć cenę! Z drugiej strony w miejscach gdzie prawo nie zezwala na wyższą cenę, a ponad 90% miejsc jest zajętych, należy wprowadzić limit czasu parkowania. Postuluję rozważyć też inne rejony do objęcia Strefą, np. do ulicy Reymonta. Postuluję też wprowadzić wymóg corocznej weryfikacji cen w oparciu o zajętość miejsc na konkretnych ulicach.
5. Likwidacja miejsc w rejonie Pl. Wolności ma swój negatywny skutek dla polityki transportowej miasta - zwiększa ruch wymagając od mieszkańców parkujących w miejscach 18-10 codziennego używania samochodu!! Taka likwidacja to dla mieszkańców pogorszenie sytuacji (albo muszą płacić, albo codziennie jeździć), a w dokumencie nie ma do tego odniesienia!
6. Czy lokalizacja parkingów P&R Wolne Tory i Dolna Wilda jest zgodna z polityką transportową ? czy będzie jakaś linia transportu zbiorowego o dobrej częstotliwości dowożąca bezpośrednio do centrum?
7. P&R zamiast na Kampusie Politechniki (gdzie żeby było dojście bezkolizyjne do przystanku tramwajowego) powinien raczej powstać na Łacinie, w rejonie skrzyżowania Kórnicka - Jana Pawła II. Dałoby to lepszy psychologicznie efekt zjazdu z Trasy Katowickiej w rejonie zatorów niż dla P&R Franowo.
8. Widzę pewną tendencję do odsuwania parkingów P&R daleko od centrum. Zasada generalnie słuszna, ale może mieć istotną wadę, jeżeli czas przejazdu samochodem tego odcinka, o który parking został odsunięty, będzie krótszy od czasu przejazdu tramwajem. Nie dotyczy PST.
9. Pojemność parkingu P&R ?Dworzec Wschodni? będzie silnie ograniczona istniejącą siecią ulic. Interesem miasta będzie w tej sytuacji promowanie małych parkingów P&R poza terenem miasta, a więc w rejonie stacji i przystanków kolejowych, między innymi w Koziegłowach, Czerwonaku, Pobiedziskach itp. Być może (po analizach) należy rozważyć parking P&R w rejonie skrzyżowania Gnieźnieńskiej z III Ramą albo poszerzenie ulicy Gnieźnieńskiej w celu dojazdu do Dworca Wschodniego.
10. Czy w razie realizacji sięgacza tramwajowego z ulicy Grunwaldzkiej wzdłuż III Ramy do planowanej pętli Os. Kopernika można zrealizować parking P&R Os. Kopernika, czy też wymagana jest trasa tramwajowa przez Raszyn?
11. Jaki parking P&R przewidziano dla pojazdów z terenu Radojewa, Biedruska, Bolechowa i Murowanej Gośliny ? dojazd do P&R Szymanowskiego jest skomplikowany i wymaga pokonania zatorów na ulicy Naramowickiej?
12. Czy w rejonach centrów handlowych (M1, Fabianowo) parkingi P&R powinny być wydzielone, czy też być wspólne z parkingiem centrum handlowego?
13. Dlaczego zakłada się, że poza centrum będzie większy ruch rowerowy niż w centrum (patrz normatyw parkingowy)? Normatyw należy zastosować również dla budownictwa wielorodzinnego.
14. B&R: Podstawą systemu B&R (stąd kolejność, a nie R&B) jest dojazd do przystanku / stacji transportu zbiorowego rowerem i dalej podróż do centrum tramwajem / pociągiem / autobusem. Faktycznym nieoficjalnym parkingiem B&R jest na przykład pętla na Junikowie, gdzie zdarzyło mi się widzieć barierkę na całej długości ?oblepioną? przypiętymi rowerami (jak w Holandii). Opis parkingów B&R należy rozszerzyć o zadaszenie i monitoring. Rowery publiczne najlepiej funkcjonują jeżeli rower można nie tylko pobrać blisko stacji / przystanku, ale również zostawić blisko celu podróży (nie muszę koniecznie odstawić rower z powrotem na stację, a co jak będzie padać, nie muszę się martwić czy mi nie ukradną itp.).
15. Czy opis uwzględnia specyfikę Międzynarodowych Targów Poznańskich (wewnątrz II Ramy ? proponuję ograniczenie dojazdu do ulic Grunwaldzkiej i Nowej Głogowskiej, co z parkowaniem / rozładunkiem tzw. TIRów na MTP)? Co z ruchem pojazdów budowlanych ? czy również zakazane wewnątrz II Ramy?
16. W lokalizacji punktów wsiadania / wysiadania turystów należy uwzględnić liniowy charakter Traktu Królewsko ? Cesarskiego, a więc np. autobus wysadza turystów na Śródce (Rynek Śródecki, Kościół Św. Jana), a pobiera potem przy Muzeum Narodowym lub przy Gajowej.
17. Str. 49. Po co kazać pasażerom przesiadać się z autobusu (jednego!) na minibusy (kilka)? To zwiększy ruch i będzie stanowiło utrudnienie! Lepiej żeby autobus dowiózł pasażerów do centrum, a następnie odjechał na parking. Polecam doświadczenia Rzymu z roku jubileuszowego 2000 (najpierw pielgrzymi mieli dojeżdżać transportem publicznym, szybko jednak wyznaczono w centrum miasta i przy bazylikach większych tzw. niebieskie koperty dla wysiadania i wsiadania pielgrzymów).

Dziękuję za szczegółowe uwagi dotyczące projektu Polityki Parkingowej Miasta Poznania i pragnę poinformować, że w prezentacji jest zaledwie wyciąg z bazowego opracowania. Wszystkie proponowane działania, a zwłaszcza zmiana granic Strefy Płatnego Parkowania (SPP) i jej podstref, mają na celu redukcję czasu straconego na szukanie miejsca (str. 6). Ostateczne granice SPP poprzedzone zostaną szczegółowymi badaniami (już są częściowo prowadzone) dostępności miejsc do zaparkowania.
Każdorazowo proponowane parkingi typu P&R, muszą być lokalizowane w pobliżu tras komunikacji publicznej, przy czym może to być zarówno tramwaj jak i linia autobusowa. W przypadku ul. Dolnej Wildy, przewiduje się, w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, wydłużenie tramwaju właśnie do P&R.
Do parkingu przy Szymanowskiego/Sobieskiego istnieje alternatywny dojazd poprzez ul. Jaśkowiaka dziś,a w przyszłości także z wykorzystaniem ul. Dzięgielowej.
Lista parkingów P&R nie jest zamknięta bowiem zakłada się ich realizację przy wsparciu kapitału prywatnego.
Zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, o określonym tonażu, do poszczególnych stref, nie wyklucza wydawania indywidualnych, jednorazowych - okresowych ( w uzasadnionych przypadkach) zezwoleń przez Zarząd Dróg Miejskich.
W przypadku autobusów turystycznych, generalnie zakłada się wyznaczenie miejsc krótkotrwałego (i nie kolidującego z ruchem) zatrzymania. Pozostałe uwagi przyjmujemy do dalszego rozważenia, również po analizie przyjętego już Programu Rowerowego.
----------------------------------------
[Edytuj 1 razy, ostatnio edytowany przez Karolina Stachowska [2008-03-25 15:55:53]
[2008-03-21 14:45:30] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
27 marzan
Postów: 2
Status: Nieobecny
Re: Polityka Parkingowa Miasta Poznania

Witam,
Gratuluję Władzom miasta za zrealizowanie takiej formy konsultacji społecznych a Autorce programu dziękuję za wykonanie tak rzetelnego planu -planu polityki parkingowej.

Jeśli chodzi o koncepcje całościową polityki, to widzę w niej jedną lukę ? brak w ogóle koncepcji budowy niedużych parkingów podziemnych (?kubaturowych?) dla mieszkańców ulic, osiedli starej substancji mieszkaniowej w szeroko rozumianym centrum obejmującym stare części właściwie wszystkich dzielnic administracyjnych. O ile przy budowie nowych obiektów narzucone są normatywy dotyczące wymaganych ilości miejsc parkingowych, to nic nie mówi się tworzeniu miejsc parkingowych wokół, czy może pod istniejącymi budynkami. Odwołam się do przykładów:
- można budować parkingi garaże pod budynkami (mieszkając w 1989 roku w Monachium zauważyłem, że już wtedy większość starych kamienic miała tam garaże podziemne);
- można budować duże podziemne parkingi kubaturowe i sprzedawać miejsca okolicznym mieszkańcom, wykorzystując większe place, przerwy w zabudowie etc., jako miejsca wjazdu (z takim modelem spotkałem się w Barcelonie, gdzie inwestorem było miasto).

W Poznaniu istnieją technicznie możliwości ku temu, co więcej wiele wewnątrz wielu kwartałów starych kamienic sądźże podwórka bardzo często ?pokryte? budami blaszanych garaży i wybudowanie tam podziemnych parkingów pozwoliło by uporządkować i odzyskać te powierzchnie dla innych celów (zieleń, rekreacja). Brakuje tylko polityki Miasta polegającej na zachęcie i pomocy (współfinansowanie, gwarancje kredytowe, zwolnienia finansowe etc.) z jednej strony, a jednocześnie wymuszania drogą administracyjną od lokalnych właścicieli czy zarządców nieruchomości (np. jak wyżej wym. ?normatyw?).
Takie miejsca parkingowe można sprzedawać, lub wynajmować (w parkingu przy pl. Wolności widziałem ogłoszenie o abonamencie miesięcznym za 100 zł ? taka cena w parkingu podziemnym byłaby atrakcyjna właściwie w każdym punkcie miasta).

Bardzo podoba mi się idea systemu parkingów na obrzeżach miasta, w których goście z zewnątrz zamieniają samochody na środki komunikacji miejskiej. Problem jaki widzę, to brak
opisu środków, które miałyby zachęcić, czy zmusić wjeżdżających do korzystania z takich parkingów (wiem, że w niektórych miastach Europy zachodniej istnieją różnego rodzaju ograniczenia do zakazu wjazdu pojazdów z obcą rejestracją włącznie, przynajmniej w pewnych okresach).

Zakończę jedną uwagą szczegółową: jak zostało to zaznaczone w Planie - najbardziej atrakcyjnym miejscem na parking buforowy jest rejon 1201 wg KBR - Uniwersytet ograniczony ulicami Libelta, al. Niepodległości, św. Marcina i torami kolejowymi od zachodu.
Zaplanowano też budowę tamże parkingów kubaturowych w
- rejon skrzyżowania ul. Niezłomnych z Al. Niepodległości;
- ?rejon skrzyżowania ul. Św. Marcin z Al. Niepodległości;
- rejon skrzyżowania ul. K. Libelta z Al. Niepodległości.

Zwykła obserwacja to potwierdza, ale też warto zauważyć, jest to ?centrum kulturalne? Poznania (Opera, Aula Uniwersytecka, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, Zamek) i potrzeba dużej ilości miejsc parkingowych wokół tych miejsc w czasie imprez jest ogromna = nie mieszcząca się w algorytmach użytkowania codziennego. Reprezentacyjny Plac Mickiewicza pokryty dziesiątkami zaparkowanych samochodów, w czasie ważnych imprez, wygląda okropnie.

Może więc warto by już teraz rozpocząć szereg mniejszych inwestycji parkingowych kubaturowych parkingów podziemnych w tym rejonie we współpracy z wyżej wymienionymi instytucjami i innymi (NOT, Akademia Ekonomiczna). Pozwoliło by to wykorzystywać te parkingi w dzień przez te instytucje na zasadach komercyjnych (jak w domach handlowych ?goście i pracownicy są zwalniani z opłat), a wieczorami obsługiwać gości imprez. Jednocześnie rozkładał by się koszt finansowania inwestycji.

Zdaję sobie sprawę, że obie poruszone sprawy mają charakter bardziej ?polityczny? (w sensie polityki urbanistycznej i finansowej miasta) niż techniczny, a w związku z tym raczej są adresowane do Władz Miasta niż do specjalisty od spraw rozmieszczenia parkingów. Jednak wierzę, że ta właśnie ta droga przekazu będzie skuteczniejsza niż inne.



Życząc doprowadzenia planów do realizacji, serdecznie pozdrawiam.

Dziękuję za zabranie głosu i częściową odpowiedż na wcześniejsze uwagi konsultantów.
----------------------------------------
[Edytuj 1 razy, ostatnio edytowany przez Karolina Stachowska [2008-03-25 15:57:38]
[2008-03-24 22:48:21] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
Postów: 27   Stron: 2   [ Poprzednia strona | 1 2 ]
[Pokaż wątek w wersji do wydruku]