Jesteś zalogowany jako Niezerejestrowany



Skocz do »



Status tematu: Aktywny
Wszystkich postów w tym wątku: 30
Postów: 30   Stron: 2   [ Poprzednia strona | 1 2 ]
[Dodaj do ulubionych]
Nr Autor
Poprzedni wątek Ten wątek był oglądany 36669 razy i ma 29 odpowiedzi Nastepny wątek
16 RudyKret
Postów: 11
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Jeśli metro nie jest głównym rozwiązaniem to co? w wielkich miastach metro przewozi tysiące ludzi dziennie a jeśli jest potrzeba to można zawsze puścić większą liczbę wagonów co zwiększa przepustowość. Po drugie budowa nowych peronów czy przystanków w mieście i tak kosztuje bardzo dużo i jeżeli już decydować się na takie rozwiązanie to lepiej zaplanować coś z głową a nie żeby teraz budować przystanki a za 20 lat wszystko burzyć i przebudowywać. Ponadto aby myśleć o jakimkolwiek efektywnym użyciu linii kolejowych to trzeba zmodernizować odpowiednio dworzec. Może połączenia do 30 km funkcjonują dobrze ale jak Pan się przejedzie trochę daje to już jest problem.
[2009-06-23 14:38:52] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
17 Marcin_Janasik
Postów: 4
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

"Jak wyobrażamy sobie Poznań za dwie dekady?"

Hm, moja wizja, jeżeli nic się nie zmieni i zwykli poznaniacy jak obecnie nie będą mieć nic do powiedzenia:

- sprzedane zostaną wszystkie nieruchomości należące obecnie do Miasta (czyli, przypominam, DO NAS!), spora część za ułamek wartości
- na wejście na komisje Rady Miasta trzeba będzie kupować bilety
- kolejni prezydenci będą mieli po kilka procesów, z których jak obecnie nic nie wyniknie
- wycięta zostanie większość terenów zielonych, powstaną na nich piękne biurowce i apartamentowce developerów
- na promocję i spektakularne imprezy w rodzaju Euro, festiwali, domków dla zwierząt w ZOO etc wydawać się będzie 5 razy więcej niż na pomoc społeczną (bo biedni zwykle nie głosują)
- ogrodzona zostanie reszta Warty i spora ilość nowych osiedli dla klasy średniej
- w związku z nastawieniem Miasta na transport samochodowy zbudowana zostanie nawet nie 3-a, ale 4-a rama komunikacyjna, wydane zostaną miliardy złotych, a korki nadal będą nam doskwierać
- zamiast budować mieszkania socjalne i udostępniać nieużywaną przestrzeń lokalową organizacjom pozarządowym, zbuduje się dla biednych fajne getta z kontenerów, a organizacje jak obecnie rejestrować się będą w prywatnych mieszkaniach
- obcięte zostaną programy pomocowe na rzecz pozyskiwania wolontariuszy dla imprez masowych
- bezpłatnej oferty kulturalnej po prostu nie będzie...

Mógłbym wymieniać i wymieniać;P

Ale, jeżeli ludzie się wreszcie zorganizują, jeżeli organizacje pozarządowe i grupy nieformalne stworzą wreszcie ruch społeczny z prawdziwego zdarzenia, ruch, który będzie w stanie kontrolować rządzących i prowadzić skuteczny lobbing w ważnych dla siebie sprawach, za dwie dekady Poznań może stać się wreszcie miastem, w którym warto będzie żyć. Wszystkim, nie tylko bogatym i tym, którzy do tego miana aspirują:)
[2009-06-23 15:59:20] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
18 RudyKret
Postów: 11
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Muszę zgodzić się w pełni że promocja jest jednym z najsłabszych elementów w Poznaniu. Ostatnio na ulicach mogliśmy zobaczyć bardzo ciekawą kampanie "Stolica warta Poznania" przeprowadzoną przez miasto Warszawa. Jeśli mówi Pan o przyciąganiu kapitału ludzkiego to tutaj mamy przykład jak to robić. Niestety nie uważam, że plakaty z napisem "Kejter też Poznaniak" w tym pomogą. A wiec należało by tutaj przemyśleć czy pieniądze wydawane na promocję nie są obecnie po prostu marnowane. Poza tym na pewno ważne jest namawianie firm działających w Sektorze Gospodarki opartej na wiedzy ale obecnie miasta takie jak Wrocław radzą sobie z tym o wiele lepiej od Poznania. Wrocław uzyskał niedawno fundusze na budowę Europejskiego Instytutu Technologicznego co dodatkowo przyciągnie takie firmy do tego miasta. Poza tym musimy inwestować w nowoczesne środki odzyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Spalarnia śmieci w Poznaniu to konieczność nie mówiąc już o technologiach jakie się stosuje chociażby w krajach skandynawskich do takich celów.
[2009-06-23 23:20:54] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
19 RudyKret
Postów: 11
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Ponadto jeśli mówimy o promocji miasta to osobiście uważam, że powinna nią się zająć zewnętrzna firma lubi firmy, które były by regularnie rozliczane z efektów pracy i wybierane przez konkurs. Dzisiaj budżet na promocje to 25 mln. złotych, które nie wiadomo dokładnie na co są wydawane lub wydawane na akcję w stylu Kejter też Poznaniak. Dobrym pomysłem było by wprowadzenie większej kontroli nad promocją może przeprowadzanie regularnego audytu w wydziale, który zajmuje się tym elementem.
[2009-06-23 23:41:45] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
20 Malina
Postów: 1
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Ad vocem. Panie Radosławie, nie mogę już słuchać i czytać na temat potencjału miasta. To zupełnie jak z dobrze zapowiadającym się aktorem, który potencjał może i ma, ale jak nie zostanie dobrze obsadzony w wartościowej roli przez dobrego reżysera to skończy w marnej knajpie, rozpamiętując dzieje swojej nieistniejącej kariery. Podobnie jest z naszym miastem. Ciągle słyszę o potencjale, możliwościach, perspektywach, a wszystko to okraszone marzeniami o wspaniałej roli, jaką nasze miasto, Metropolią zwane, ma odgrywać. A jak to się ma do rzeczywistości? W rzeczywistości jesteśmy miastem coraz bardziej prowincjonalnym, które posiada znakomitą, nowoczesną Strategię Rozwoju (odwołuję się do ostatniej opublikowanej i zatwierdzonej wersji) i które nie posiada żadnej koncepcji promowania się w Polsce i w Europie. Prawda jest taka, że o Poznaniu mówi się niewiele i niewielu o nas wie. Od dłuższego czasu obserwuję nieudolne próby pracowników Magistratu i, pewnie, pracujących na ich zlecenie, firm zewnętrznych, które usiłują wymyślić COŚ. To COŚ to jest kampania promocyjna. Myślę, że we współczesnym świecie nie trzeba nikomu tłumaczyć, czym jest inteligentna reklama. Tymczasem z coraz większym zdziwieniem obserwuję najpierw na bilbordach bzdurne pączki, potem kojarzące mi się z tablicami rejestracyjnymi hasło i logo zaczynające się na POZ (na marginesie, już mistrz Rej powiedział, że Polacy nie gęsi i swój język mają, więc widać poznaniacy nawet nie są postrzegani przez autorów kampanii jako owe gęsi), a ostatnio, jak w majakach szaleńca, różnokolorowe słonie. Widać w tym wszystkim przede wszystkim brak koncepcji, a zaraz potem profesjonalizmu. Może, zamiast wydawać krocie na opłacanie urzędników i firm, po prostu ogłosić konkurs dla studentów ASP lub utalentowanych mieszkańców Poznania i dokonać wyboru. Myślę, że efekt byłby zdumiewający dla urzędników z Wydziału Promocji. W ten sposób i reklama byłaby trafna i środki zaoszczędzone, które można by wydać na podupadającą w naszym mieście oświatę, żeby potem nie wstydzić się, że poznańskie dzieci uzyskują coraz niższe wyniki z egzaminów, ponieważ uczą się w coraz gorszych warunkach. Proponuję urzędnikom z działu zajmującego sie promocją, żeby kiedyś wyszli na wycieczkę ze swoim Dyrektorem, przeszli się po Starym Rynku i okolicach (np. ulicą Garbary) i przyjrzeli się cudzoziemcom usiłującym znaleźć coś interesującego w naszym mieście, którzy najpierw widzą dziwy w postaci hałd piachu na centralnym placu miasta, potem idą w kierunku Starego Rynku ulicą, u której wylotu od lat straszy ruina, a po drugiej stronie straszą brudne, niechlujne podcienia, potem znajdują się na pięknym w końcu rynku, na którym nie sposób kupić ciekawych pamiątek, ponieważ straszą budy jak z poprzedniej epoki, w końcu idą znowu brudną ulicą Wielką (no, mogą jeszcze wybrać sąsiednią ulicę pełną zakładów pogrzebowych), aby wreszcie znaleźć sie u wylotu ulicy Wielkiej. I tu, konsternacja... Biedny cudzoziemiec staje bezradny, ponieważ nijak nie może uświadomić sobie, gdzież jest ów reklamowany, opracowywany z taką pieczołowitością od dobrych kilku lat, opłacany sowicie z magistrackiej kasy Szlak Królewsko-Cesarski. No, gdzież on jest?! I tu, panie Radosławie, wracamy do kwestii podstawowej, Poznań potencjał może i ma, ale to tak jak z dobrze zapowiadającym się aktorem. Nic z niego, jeśli nie znajdzie dobrego reżysera.
[2009-06-25 00:21:50] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
21 matimati2
Postów: 5
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Popieram :). Zwłaszcza jeżeli chodzi o wydział promocji, zresztą zauważcie kampanie prowadzoną przez firmę zewnętrzna w Poznaniu jest o kilka lat świetlnych lepsza niż kampanie twożone przez magistrat.
[2009-06-25 12:58:24] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
22 Marcin_Janasik
Postów: 4
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

czy mógłbym prosić o informację dlaczego mój post, napisany kilka dni temu w tym temacie się nie pojawił? Nie złamałem regulaminu, a chyba zasady konsultacji społecznych dopuszczają głosy sceptyczne wobec polityki magistratu?
pozdrawiam
[2009-06-26 18:37:46] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
23 Marcin Borkowski
Postów: 7
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

 

"Jak wyobrażamy sobie Poznań za dwie dekady?"

Hm, moja wizja, jeżeli nic się nie zmieni i zwykli poznaniacy jak obecnie nie będą mieć nic do powiedzenia:

- sprzedane zostaną wszystkie nieruchomości należące obecnie do Miasta (czyli, przypominam, DO NAS!), spora część za ułamek wartości
- na wejście na komisje Rady Miasta trzeba będzie kupować bilety
- kolejni prezydenci będą mieli po kilka procesów, z których jak obecnie nic nie wyniknie
- wycięta zostanie większość terenów zielonych, powstaną na nich piękne biurowce i apartamentowce developerów
- na promocję i spektakularne imprezy w rodzaju Euro, festiwali, domków dla zwierząt w ZOO etc wydawać się będzie 5 razy więcej niż na pomoc społeczną (bo biedni zwykle nie głosują)
- ogrodzona zostanie reszta Warty i spora ilość nowych osiedli dla klasy średniej
- w związku z nastawieniem Miasta na transport samochodowy zbudowana zostanie nawet nie 3-a, ale 4-a rama komunikacyjna, wydane zostaną miliardy złotych, a korki nadal będą nam doskwierać
- zamiast budować mieszkania socjalne i udostępniać nieużywaną przestrzeń lokalową organizacjom pozarządowym, zbuduje się dla biednych fajne getta z kontenerów, a organizacje jak obecnie rejestrować się będą w prywatnych mieszkaniach
- obcięte zostaną programy pomocowe na rzecz pozyskiwania wolontariuszy dla imprez masowych
- bezpłatnej oferty kulturalnej po prostu nie będzie...

Mógłbym wymieniać i wymieniać;P

Ale, jeżeli ludzie się wreszcie zorganizują, jeżeli organizacje pozarządowe i grupy nieformalne stworzą wreszcie ruch społeczny z prawdziwego zdarzenia, ruch, który będzie w stanie kontrolować rządzących i prowadzić skuteczny lobbing w ważnych dla siebie sprawach, za dwie dekady Poznań może stać się wreszcie miastem, w którym warto będzie żyć. Wszystkim, nie tylko bogatym i tym, którzy do tego miana aspirują:)

______

czy mógłbym prosić o informację dlaczego mój post, napisany kilka dni temu w tym temacie się nie pojawił? Nie złamałem regulaminu, a chyba zasady konsultacji społecznych dopuszczają głosy sceptyczne wobec polityki magistratu?
pozdrawiam



Szanowny Panie Marcinie!

Dziękujemy za włączenie się do dyskusji nad Strategią Rozwoju Poznania. Z treści wypowiedzi, odczytywanej bezpośrednio i pośrednio, wynika, że jest Pan osobą, która generalnie, ma pewną wiedzę o problemach Poznania i której zależy na pozytywnych zmianach w mieście. Niestety silny sarkazm wypowiedzi, katastroficzna dla obrazu miasta diagnoza i prognoza formułowana w zdaniach, z którym trudno polemizować, informuje jedynie o poczuciu syndromu alienacji, rozczarowania zmianami, które w Polsce od 20 lat zachodzą. Stanowiska Pana, że prawdziwą alternatywą dla demokratycznej władzy publicznej są nieformalne, pozarządowe ruchy społeczne, które zbudują sprawiedliwą przyszłość, pozwolimy sobie nie komentować.
Uważamy, że wartością demokracji i internetowej komunikacji jest możliwość zabierania głosu w debacie publicznej przez każdego, również osoby mające trudności w akceptacji dzisiejszej rzeczywistości. Tym bardziej namawiamy je do uczestnictwa w pracach na rzecz zmian, ale w formie dyskusji merytorycznej. Zapraszam Pana do zabrania głosu, który może być dla nas pomocny, inspirujący. Wydaje się nam, że stać Pana na taki głos.

Z pozdrowieniami
Zespół Strategii
[2009-07-01 09:29:21] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
24 Marcin_Janasik
Postów: 4
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

"Stanowiska Pana, że prawdziwą alternatywą dla demokratycznej władzy publicznej są nieformalne, pozarządowe ruchy społeczne, które zbudują sprawiedliwą przyszłość, pozwolimy sobie nie komentować."

Nie wiem z czego wynika wniosek, że wg mnie ruchy demokratyczne są ALTERNATYWĄ dla władz przedstawicielskich? To nadinterpretacja, choć Państwa stanowisko jest bardzo charakterystyczne dla magistratu... Powtórzę - i proponuję pochylić się nad tymi słowami z nieco większą zadumą:

Ale, jeżeli ludzie się wreszcie zorganizują, jeżeli organizacje pozarządowe i grupy nieformalne stworzą wreszcie ruch społeczny z prawdziwego zdarzenia, ruch, który będzie w stanie kontrolować rządzących i prowadzić skuteczny lobbing w ważnych dla siebie sprawach, za dwie dekady Poznań może stać się wreszcie miastem, w którym warto będzie żyć. Wszystkim, nie tylko bogatym i tym, którzy do tego miana aspirują:)

Oczywiście, taki ruch byłby zagrożeniem dla rządzących Poznaniem grup wpływów, jest to jednak jedyna możliwosć żeby głosy, obecnie ignorowane podczas konsultacji społecznych i protestów miały wreszcie przełożenie na realną politykę władz. Spychanie mojej wypowiedzi na pozycje anarchistyczne jest manipulacją.

Jeżeli chodzi o konstruktywne uwagi, z przyjemnoscią przedstawię je jak tylko zbierzemy postulaty zmian Poznania ze srodowisk, które obecnie albo kontestują poczynania władz miasta, albo których pomysły nie znajdują w niej odzwierciedlenia. Pozwolę sobie zamieścić na tym forum linka gdy tylko (jak sądzę w okolicy września/października) będą gotowe.

Tak na marginesie, konsultacje społeczne ws strategii planowane są na październik/listopad. Na grudzień zaś- przyjęcie strategii. Czyli, podsumowując, niezależnie od wyniku konsultacji strategia zostanie przyjęta tak czy siak w grudniu, prawda? A co się stanie, jeżeli w czasie konsultacji mieszkańcy uznają, że trzeba ją poprawić w stopniu wymuszającym rozpoczęcie prac prawie od nowa? Jeżeli wizje "ekspertów" im się nie spodobają? Czy zobowiązują się Państwo, że wtedy nasz, obywateli, głos będzie decydujący? Czy też konsultacje mają być tylko "przyklepaniem" z góry określonej wizji rozwoju miasta i dopuszczalne są tylko nieznaczne poprawki? Będę wdzięczny za publiczną deklarację na tym forum osób odpowiedzialnych za Strategię.
pozdrawiam
[2009-07-02 15:15:53] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
25 Małgorzata Felczak
Postów: 7
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Szanowny Internauto,
trudno jest ustosunkować się bez emocji do Pańskiej wypowiedzi. Ale postanowiłam przygotować odpowiedź odwołującą się do faktów, a nie do emocji. Zatem udałam się na stronę www.poznan.pl/pozytek_publiczny, na której dostępna jest baza danych o organizacjach pozarządowych działających w Poznaniu. Na stronie został zamieszczony Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2010 r. (wcześniejsze też są dostępne). We wstępie czytam: "1. Miasto Poznań uznając, że jego celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz w uznaniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej, deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami j.w. i wyraża intencję realizacji swych zadań ustawowych w ścisłym działaniu z nimi., 2. Intencją Miasta jest rozwój zakresu współpracy z sektorem pozarządowym, będącym ważnym składnikiem lokalnego systemu demokratycznego ładu społecznego, opartego o zasady: pomocniczości, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, przy zachowaniu suwerenności stron.,..., 4. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy". Dalej następują informacje o planowanych obszarach współpracy i poziomie dofinansowania.
Dowiedziałam się również, że Rada Miasta Poznania 26.09.2006 r. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Karty Współpracy Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi. Głównym celem Karty jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Miasta, kreowaniu polityki społecznej oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnej.
No dobrze, pomyślałam, to są plany, ale zaciekawił mnie poziom realizacji tych planów. W związku z tym dotarłam do sprawozdania z realizacji tegoż Programu Współpracy w roku 2008 (vide materiały załączone do porządku obrad sesji RMP, która odbędzie się w dniu 7.07.2009r.). Wynika z niego, że wg danych GUS w Poznaniu w 2008 r. zarejestrowanych było 2.481 organizacji pozarządowych. Łączna wysokość dotacji dla podmiotów sektora pozarządowego przekazanych z budżetu Miasta na realizację zadań publicznych wyniosła w 2008 r. 51,3 mln zł. W realizację zadań publicznych zleconych przez Miasto Poznań zaangażowało się 4.962 wolontariuszy, etc., etc. Można tutaj przytaczać szereg przykładów współpracy, interesujących projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz poznaniaków.
Zatem twierdzenie Pańskie, że ruch ngo w Poznaniu musi dopiero powstać wydaje się krzywdzące, przynajmniej dla tych stowarzyszeń, fundacji, podmiotów, które aktywnie realizują swoje cele. Jestem przekonana, że przede wszystkim jest krzywdzące dla ludzi pełnych pasji, myślę tutaj o wolontariuszach, którzy poświęcają swój czas na działania na rzecz drugiego człowieka, działania zgodne ze swoimi przekonaniami. W mojej ocenie, rzeczywistości nie zmieni się jedynie wyrażaniem negatywnych opinii. Można ją zmienić pozytywnym myśleniem, aktywnym, konstruktywnym włączaniem się do dyskusji, no i przede wszystkim działaniem.
Odnosząc się do przywołanego przez Pana terminu konsultacji społecznych związanych z pracami nad Strategią Rozwoju Poznania'2030 pragnę wyjaśnić, że termin październik/listopad dotyczy konsultacji projektu dokumentu. Wcześniej jednak przewidzianych jest szereg różnorodnych form konsultacji społecznych, począwszy od uruchomienia forum, na którym również i Pan się wypowiada. Mieszkańcy mogą wyrażać swoje opinie odpowiadając na pytania ankieterów, którzy właśnie na przełomie czerwca i lipca odwiedzają wylosowane osoby z zaproszeniem Prezydenta Miasta do udziału w dyskusji nad przyszłością Poznania. Prosimy także o przekazywanie swoich opinii drogą pocztową. Informacja o konsultacjach społecznych dotyczących Strategii znajduje się w najnowszym, lipcowym numerze bezpłatnego miesięcznika "POZnan* Informator Samorządowy Aglomeracji Poznańskiej". W ramach konsultacji przewidzianych jest np. szereg konkursów adresowanych do dzieci i młodzieży. Zasady konkursów obmyślają właśnie studenci poznańskich uczelni, którzy pracują w Oddziale Strategii w ramach stażu studenckiego. Przeprowadzać konkursy będą również studenci, wolontariusze.
Zachęcam zatem do dzielenia się z nami własnymi przemyśleniami, pomysłami, propozycjami konkretnych rozwiązań, wspólnych projektów dla rozwoju naszego miasta.
[2009-07-03 20:37:37] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
26 Szuwar
Postów: 1
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Drodzy Państwo!

Może nie do końaca chodzi w tym wątku o wartości o jakich, ja chciałbym powiedzieć ale jestem bardzo zbulwersowany tym co niedawno usłyszałem. Mianowicie słyszę, że istnieje projekt przebudowy nieczynnego komina przy ul. Estkowskiego na minaret. Skąd taki pomysł. Artysta nie może realizować swoich wizji kosztem uczuć mieszkańców miasta. Pani Rajkowska do argumentów Sądu Konkursowego odniosła się mówiąc, że "ci Państwo nie czują obciachu własnych argumentów". Wyrażam stanowczy protes przeciwko budowaniu minaret za publiczne pieniądze, na dodatek w historycznej części Poznania. Poznań jako jedna z najstarszych metropolii Polski, stolica Wielkopolski gdzie kształtowała się narodowość od tysiąca lat związana z chrześcijaństwem nie może być polem eksperymetów kulturowych. Nie sprzeciwię się jesli społeczność muzułmańska zechce wybudować świątynię za własne środki ale z pewnością nie w centrum miasta.
[2009-07-04 20:10:59] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
27 CPE
Postów: 1
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Ze względu na ograniczenia systemu zamieszczamy naszą opinie o strategii w tym wątku:

Strategia Poznań 2030

Dostaliśmy zaproszenie na spotkanie dla organizacji pozarządowych i zgodnie
z propozycją umieszczamy nasze stanowisko na Platformie Konsultacji Społecznych.
Ze względu na krótki czas, który nam dano na wypowiedzenie się, nasze stanowisko nie jest poparte odpowiednimi statystykami i badaniami. Opinie opieramy na własnych doświadczeniach i obserwacjach. Również materiały, na których bazowaliśmy, zamieszczone na stronie internetowej Strategii zawierają niewiele informacji, co utrudnia nam prawidłowe ustosunkowanie się do jej treści.
Na wstępie chcielibyśmy odnieść się negatywnie do rozumienia przez władzę naszego miasta pojęcia konsultacji społecznych i to nie tylko w przypadku Strategii. Ten mechanizm nie opiera się tylko i wyłącznie na przekazaniu informacji społeczeństwu, ale stworzeniu odpowiednich warunków do współudziału ich przedstawicieli w tworzeniu nowych założeń dla miasta od samego początku. Tu bardzo dobrym przykładem, z naszego własnego podwórka, jest Akademia Aglomeracyjna, gdzie informowanie i współudział w debacie możliwe są od samego początku. W naszym przekonaniu mechanizmy polegające na tym, że eksperci prezentują społeczeństwu gotowe dokumenty jest mniej efektywny, niż wzięcie udziału samego społeczeństwa w tworzeniu ich od podstaw, ponieważ najbardziej szanuje ono to, w czego tworzeniu samo brało udział. Inną kwestią jest również to, że jakość informacji przekazywanych społeczeństwu np. za pomocą strony poznan.pl/strategia pozostawia wiele do życzenia.
Należy również zaznaczyć, że organizacje pozarządowe są ważnym ogniwem w funkcjonowaniu miasta i często realizują jego cele lepiej niż same władze. Jednocześnie czynnie działając w swoich dziedzinach stają się w nich ekspertami. Ich wiedza i doświadczenie powinny zostać wykorzystane w procesie formułowania Strategii dla naszego miasta.

Strategia

Mimo, że z większością założeń zgadzamy się, to chcemy zabrać głos w dyskusji, ponieważ do niektórych założeń mamy zastrzeżenia. Przede wszystkim widzimy pewne braki i niewłaściwe proporcje.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że Strategia z założenia pozostaje w dużym stopniu ogólności, oraz że nie da się w niej pomieścić wszystkich kwestii. Tylko te najważniejsze powinny znaleźć tu swoje miejsce.

Czas

Strategia planowana jest na okres najbliższych 20 lat. Jest to dość długi okres, w którym aby dobrze planować potrzebna jest dobra prognoza możliwych zmian w środowisku, społeczeństwie i technologiach, zarówno w skalach lokalnych jak i globalnych. Stanowią one szanse i zagrożenia, których nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, a często i na nie wpłynąć. Bardzo dobrym przykładem jest tu sytuacja związana z Euro 2012. Jeszcze parę lat temu nikt się nie spodziewał, że Polska będzie ich organizatorem i w tak szybkim czasie powstanie sieć dróg i stadiony. Wśród zdarzeń i procesów, które mogą wystąpić w najbliższej przyszłości i mieć istotny wpływ można wymienić:
- zmiany w strukturze społecznej (emigrację, imigrację, starzenie się społeczeństwa);
- zmiany klimatu (stepowienie Wielkopolski, nasilenie zjawisk ekstremalnych takich jak wichury i gradobicia);
- rozwój sieci transportu (szybka linia kolejowa ?Y?, ukończenie autostrady A2)
- degradacja budynków powstałych z wielkiej płyty;
- nowe okresy finansowania z Unii Europejskiej (mniejsze kwoty dla Polski);
- procesy opuszczania centrum miasta na rzecz terenów sąsiednich (zmiany liczby mieszkańcow);
- itp.

Efektywne wdrażanie

Mamy to szczęście, że wiele z podobnych procesów miało już miejsce w innych krajach i możemy wyciągać wnioski z podjętych tam działań. Pewnych rzeczy możemy się spodziewać i być przygotowani.
Zgodnie z prawami ewolucji to ci, którzy umieją najszybciej i najlepiej dostosować się do nowych sytuacji okazują się najlepszymi. Niezbędne jest wprowadzenie narzędzi skutecznego monitoringu, weryfikacji i adaptacji do zmiennych warunków. Plany zawarte w Strategii powinny być weryfikowane w krótkich odstępach czasu i dostosowywane do zmieniającej się sytuacji.
Chcielibyśmy zaproponować powołanie rady, lub innego organu odpowiadanego za nadzorowanie realizacji Strategii, z którym można by debatować na otwartych sesjach. Ideałem byłoby, żeby w samym składzie organu znaleźli się przedstawiciele różnych stron: biznesu, organizacji pozarządowych i lokalnych społeczności. Skuteczne działania monitoringowe są niezbędne, bez nich powstanie kolejny martwy dokument, który w rzeczywistości nic nie zmieni.
Podstawowym narzędziem realizacji szeroko zakrojonych działań Strategii powinna być polityka przestrzenna Miasta. Po uchwaleniu Strategii należałoby zmodyfikować Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. W końcu nawet same władze stwierdziły, że obecnie przyjęte Studium nie było najlepsze i po uchwaleniu trzeba je zmienić (czego nie zrobiono od ponad roku). Jednak podstawowym narzędziem polityki przestrzennej mające statut egzekwowalnego prawa są plany zagospodarowania przestrzennego i warunki zabudowy. O ile planów zagospodarowania nie da się szybko uchwalić dla całego obszaru miasta (przy obecnym tempie zajmie to jeszcze wiele lat), należałoby wypracować skuteczne metody sterowania wydawaniem warunków zabudowy, tak aby to Miasto decydowało co i gdzie budować, a nie firmy w których interesie jest jak największy zysk, a nie interes publiczny.
Przedstawiona Strategia ukazuje świetlaną przyszłość Poznania ale nie wspomina o tych, którzy będą ją wdrażać ? władzach i urzędnikach. W naszym opinii, aby skutecznie wdrażać Strategie, niezbędne jest ciągłe doskonalenie kadry zarządczej i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Te elementy również powinny znaleźć się w Strategii.

Zrównoważony rozwój

Uważamy, że w dokumencie nie zachowano podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju, wymaganych przez naszą Konstytucję. Wskazuje na to już sam fakt, że to określenie do niedawna w ogóle nie występowało, a teraz pojawia się tylko w kontekście transportu. Zrównoważony rozwój w naszym przekonaniu to rozwój, który stwarza takie warunki dla przyszłym pokoleniom, aby mogły zaspokajać swoje potrzeby w co najmniej takim stopniu, jak my dziś. Wiąże się to głównie z zachowaniem zasobów, a w przypadku miasta najważniejszym zasobem ulegającym ubożeniu jest powierzchnia ziemi oraz tereny zielone. Dodatkowo zrównoważony rozwój to również rozwój, który traktuje na równym stopniu zagadnienia ekonomi/przemysłu, społeczeństwa i środowiska.
To właśnie zbyt mały udział elementu środowiskowego budzi nasze wątpliwości. Wizja i cele strategiczne nie wspominają o środowisku, misja wymienia je pod koniec jako jeden z licznych elementów.
Dokonaliśmy szybkiej i subiektywnej analizy Programów, za pomocą streszczeń dostępnych na stronach internetowych pod względem udziału trzech wspomnianych elementów zrównoważonego rozwoju. Zdajemy sobie sprawę, że programy są bardziej złożone i analiza nie jest pełna. Wykazała ona, że programy koncentrują się na sprawach społecznych i ludzkich (C ? 15 programów), ekonomia i przemysł są na drugim miejscu (E ? 9) a przyroda i środowisko na końcu (P ? 4). Dodatkowo w najnowszej wersji zlikwidowany został program kliny zieleni, jedyny dotyczący przyrody w mieście.

(wycięta tabela porównania programów ze względu na ograniczenia systemu)

Przy okazji analizy zauważyliśmy pewną sprzeczność: wizja, misja i cele na pierwszy plan wysuwają głównie zagadnienia ekonomiczne, podczas gdy w programach największy nacisk kładziony jest na zagadnienia społeczne.

Środowisko

Wizja mówi o Poznaniu jako miejscu, gdzie ludzie chcą mieszkać. W naszym przekonaniu głównym powodem niechęci ludzi do miasta jest nie atrakcyjne środowisko miejskie obszarów centralnych oraz ceny życia. Na nieatrakcyjność środowiska miejskiego składają się:
? Jakość powietrza oraz hałas (ruch samochodowy, przemysł, niska emisja);
? Niewystarczająca ilość terenów zielonych i przystosowanych do rekreacji (na tyle dużych aby można w nich odseparować się od zgiełku ulicy i wypoczywać).
W nasz przekonaniu w Poznaniu występują aktualnie dwa trendy wpływające na pogorszenie wymienionych czynników:
? Wzrost transportu samochodowego;
? Stała lub nawet malejąca liczba terenów zielonych (brak przyrostu parków, zagospodarowanie terenów zielonych nieużytków wykorzystywanych rekreacyjnie czy np. do wyprowadzania psów).
O ile działania przewidziane w Strategii w pewnym stopniu przeciwdziałają pierwszemu trendowi to drugi jest uwzględniany w niewystarczającym stopniu.

Suburbanizacja i rewitalizacja

Aktualne tendencje rozwojowe Poznania polegające na spadku mieszkańców samego miasta i osiedlaniu się ich w jego okolicach jest zjawiskiem, któremu należy zdecydowanie przeciwdziałać. W innym wypadku nasze miasto upodobni się do modelu amerykańskiego: większość osób mieszka za miastem, centra są martwe, pełnią głównie funkcje biznesowe i usługowe lub są zamieszkałe przez najbiedniejszą warstwę społeczeństwa. Model ten wiąże się również z dużym udziałem transportu samochodowego i zanikaniem terenów zielonych wokół miasta.
Podstawowym narzędziem do walki z tym zjawiskiem jest kompleksowa rewitalizacja środowiskowa, społeczna i gospodarcza centrów oraz obszarów zdegradowanych. W naszym przekonaniu w Strategii również to zagadnienie nie jest znacząco eksponowane.

Społeczeństwo, edukacja i organizacje

Strategia przewiduje bardzo dobre narzędzia i rozwiązania przeznaczone dla społeczeństwa m.in. konsultacje. Jednak aby społeczeństwo mogło efektywnie współdziałać z miastem niezbędna jest jego edukacja obywatelska. W przypadku gospodarki odpadami, właściwa edukacja ekologiczna. Nie można jednak ograniczać się tylko do edukowania najmłodszych, ponieważ na efekty przyjdzie nam długo czekać. Konieczna jest również edukacja osób dorosłych, tak aby już teraz można było widzieć efekty tej edukacji.
Tego typu zadania edukacyjne najlepiej realizują organizację pozarządowe często wspierające i uzupełniające edukację formalną. Tu pojawia się kolejny problem. Strategia wspomina o wspieraniu rozwoju organizacji pozarządowych, ale nie wskazuje w jakich dziedzinach chce z nimi współpracować i jakie zadania im powierzać.

Programy
?Rozwój mieszkaniowych zasobów lokalowych i terenów pod inwestycje mieszkaniowe?
Proponujemy aby miasto wspierało głównie budownictwo dostępne cenowo dla szerszych mas, ponieważ developerzy dążąc do większego zysku budują apartamenty o podwyższonym standardzie i cenie (z podobnego wkładu finansowego na budowę uzyskują większy zysk).
Podczas rozwoju nowych osiedli mieszkaniowych powinno zapewnić się ich skomunikowanie z transportem publicznym, oraz wprowadzać na nich różnorodne funkcje handlowo-usługowe, tak aby ograniczyć przemieszczanie się ich mieszkańców po mieście.
Ważnym zagadnieniem jest również dbanie o ład przestrzenny podczas wprowadzania nowej zabudowy.

?Zrównoważony rozwój transportu?
Opis nie wspomina o wspieraniu ruchu rowerowego. Promocja tego środka transportu oraz zapewnienie infrastruktury (dróg i miejsc postojowych) jest niezbędne.
Strategia wspomina tylko o poprawie standardów transportu publicznego i integracji istniejącego transportu w aglomeracji. Nie ma wzmianki o rozbudowie sieci, która w naszym przekonaniu jest niewystarczająca.

Podejście systemowe

W Strategii brakuje również podejścia systemowego ? uwzględniającego wszystkie współzależności. Poszczególne programy są od siebie oderwane, tymczasem niektóre problemy trzeba rozwiązywać kompleksowo. Np. nie da się minimalizować ruchu w mieście bez zapobiegania zjawisku suburbanizacji.

Niezbędne zasady

W naszym przekonaniu Strategia w każdym działaniu powinna uwzględniać zasady: zrównoważonego rozwoju, informowania i konsultacji społecznych, partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, równouprawnienia oraz dostępności dla niepełnosprawnych. Zasady te powinny zostać w niej zawarte oraz wejść na stałe do polityki miasta.

Metodologia i uwagi techniczne

Wydaje nam się, że misja oraz cele powinny być uszeregowane wg priorytetów np. zdrowie przed sportem.
Nowoczesny i biznesowy język używany w Strategii może nie być łatwy do zrozumienia, szczególe wśród starszych grup społeczeństwa.
Niektóre cele są sformułowane zbyt ogólne, nie do końca zgodne z metodologią SMART (konkretne, mierzalne, akceptowane, realistyczne, określone w czasie).
Niektóre przyjęte wskaźniki znajdujące się w prezentacjach budzą nasze wątpliwości np. ?zachowanie dotychczasowej, a nawet wzrost liczby pasażerów zbiorowej komunikacji publicznej o 0,05 ? 0,1%?. Czy to są wyniki, które chcemy uzyskać w 2030 roku?

Podsumowanie
Powyższa opinia oparta jest na niepełnych materiałach. Wyrażamy nadzieję, że większość naszych postulatów jest zawarta w bardziej szczegółowych dokumentach. Naszą główną obawą jest to, że powstanie kolejny schematyczny, mało ambitny dokument, zawierający popularne hasła ?bycia miastem innowacyjnym?, który nie zostanie zrealizowany.
W naszym przekonaniu jeżeli chcemy być miastem innowacyjnym, to powinniśmy zacząć od opracowania innowacyjnej strategii, która również innowacyjnie będzie współtworzona przez społeczeństwo i tak samo wdrażania. Stoimy teraz przed wielką szansą dla Poznaniu i wierzymy, że nasze władze z niej skorzystają.

Zwracamy się równocześnie z prośbą o udostępnienie:
Wyników ewaluacji poprzedniej Strategii
Diagnoz i prognoz, na których opiera się nowa wersja
Opracowanych wskaźników realizacji oraz sposobów monitoringu i nadzoru
Wskazanych źródeł finansowania

Jacek Zatoński
Prezes Stowarzyszenia Centrum Promocji Ekorozwoju w Poznaniu
biuro@cpe.info.pl
[2009-12-09 00:30:45] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
28 Arafat
Postów: 3
Status: Nieobecny
strategia rozwoju miasta

Pragnę wyrazić swoją obawę związaną z kierunkiem rozwoju budownictwa w mieście. Otóż, jadąc po Poznaniu odnoszę wrażenie, że w mieście powstają głównie budynki mieszkalne. Nie dostrzegam tego, aby powstały obiekty publiczne typu: galeria, muzeum, teatr, dom kultury itp. Jedyne tego typu obiekty znajdują się w ścisłym centrum miasta i stąd życie kulturalne poza dzielnicą Stare Miasto w zasadzie nie istnieje.

Tytułem przykładu podam, że jestem mieszkanką dzielnicy Ogrody. Chcąc spotkać się ze znajomymi na tzw. mieście, udaję się na Stary Rynek. Chętnie natomiast nie jechałabym aż tak daleko, gdyby w mojej dzielnicy funkcjonowały "mini-centra", gdzie można by było się spotkać i odpocząć.
Takim mini-centrum mogłyby się stać okolice Rynku Jeżyckiego. Zabytkowy dom z muru pruskiego przy ul. Dąbrowskiego, który Miasto próbuje - jak dotąd bezskutecznie - wynająć, mógłby zostać przeznaczony na muzeum/galerię/dom kultury. Być może wówczas okolice Rynku Jeżyckiego ożywiłyby się i powstałaby wreszcie jakaś porządna kawiarnia.
[2009-12-23 23:45:41] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
29 public_space
Postów: 1
Status: Nieobecny
Przestrzeń

Witam

Chciałbym rozwinąć poruszony w poprzednim post'cie teamt przestrzeni publicznej ("turyści na Garbarach"). Temat niezwykle ważny a często przemilaczny!Podpisuje się pod powyższymi spostrzeżeniami. Próbując jednak jes zrozumieć mogę wyonrazić sobie argumenty problemów własnościowych, braku kapitału itd. Chciałbym więc skupić się na tym co zmienić (a raczej zrobić inaczej) ewidentnie można (lub niestety już nie mozna bo za późno). Nie trzeba być ekspertem od architektury, urbanistyki i innych miasto-pokrewnych dziedziń żeby zobaczyć że popełnia się błędy. Dwa osobiste koszmary przestrzenne:
1. "Dzieło sztuki" przy rondzie Kaponiera. Z dnia na dzień w tak ważnym punkcie miasta pojawiają się powyginane niby rzeźby(billboardy?) z róznokolowymi szybkami. Czy ktoś pytał o zdnie ludzi, którzy codziennie musza to oglądać? Kto podejmuje decyzje że akurat zbudowano tam "to". I czym jest to tajmnicze coś.
2. Golem (David Cerny), chyba jedna z najciekwaszych rzeźb w przestrzeni publicznej miasta. Czy otrzymała więc należytą ekspozycję? Skądże, Stoi w krzakach przed Muzeum Narodowym. Jeśli nie widzileiście to nic dziwnego, turysta też pewnie trochę pobłądzi zanim się dopatrzy. Jeśli lokalizacji jest wolą artysty gdzie dyskusja żeby ją zmienić? Jeśli to tylko decyzaj władz to wstyd jeszcze większy. Kilkadzieśiat metrów dalej stoi zielony skwerek na placu Wolności i nie wie co ma ze sobą począć. W zimie przebierze się za kiczowatą fontannę swiateł. W lecie dekoruje plac pustką.

Zainteresowanych proszę o komentarz i własne refleksje.
[2010-07-01 15:04:40] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
30 rufuz
Postów: 1
Status: Nieobecny
Re: Wartości w Strategii Rozwoju Poznania

Witam Wszystkich

Wypowiadam sie tutaj po raz pierwszy. Pochodzę z Poznania jednak, jak spora cześć na szych rodaków, od paru lat mieszkam za granica w Danii.
Infrastruktura, infrastruktura, infrastruktura i jej rozwój, w tym kierunku powinny zmierzać działania.
Ostatnio zaprosiłem do poznania moich Duńskich znajomych. Oprowadziłem ich po starówce, centrach handlowych oraz pokazałem nocne życie Poznania. Generalnie odnieśli pozytywne wrażenia poza jednym problemem a mianowicie fatalnym stanem dróg w Poznaniu. Nie mogli sie nadziwić jak to możliwe, ze w centrum miasta sa okazale hotele, centra handlowe piękna starówka ale obok tego, jak to ocenili, fatalny stan dróg. Właściwie to chyba im utkwiło w pamięci najbardziej.
Nie przypadkowo pisze o tym bo całkiem niedawno poznałem duńską rodzinę, która mieszkała służbowo pod Poznaniem ponad rok. Co ciekawe mieli bardzo podobna opinie.

Pozdrawiam
[2010-09-12 10:31:29] Pokaż post w wersji do wydruku [Odnośnik]  Skocz na górę 
Postów: 30   Stron: 2   [ Poprzednia strona | 1 2 ]
[Pokaż wątek w wersji do wydruku]